Cookies apokalypsa se (zatím) odkládá – PPC Restart 2024

PPC Restart 2024 byla jako každý rok akce nabitá informacemi. Ano, koneckonců jak oznamuje titulek – Cookies Apokalypsa se zatím odkládá, snad na jaro 2025. Tedy možná. Na druhou stranu z pohledu eshopů, jejich analytiky a hledání „co tedy s tím“ to zase tak daleko není.

  • Možná si někdo z vás vzpomene na rok 2000, kdy se v souvislosti s dvojciferným označením roku  „00“ vyrojilo nejen „Y2K tested“ produktů, ale také i specialisté s označením „Y2K Project Manager„. Ve výsledku se ukázalo, že se zase nebylo tak moc čeho bát. A nebo také můžeme konstatovat, že se většina společnosti na přechod mezi roky 1999 – 2000 docela dobře připravila. 
  • Podobný pocit mám nyní z „Konec cookies třetích stran“. 
  • Umělou inteligenci, respektive jazykové modely  již většina (odborné) veřejnosti bere jako naprostou samozřejmost a nastavení reklamních kampaní s ChatGPT také. 
  • Takže – vezme nám konec cookies třetích stran práci? Tedy data pro naši práci? Já jsem si jistý, že je to přesně naopak. 
  • Stále větší počet firem si uvědomuje, že není možné sledovat nejnovější rozvoj ve všech oblastech marketingu a současně být na špičce vlastního předmětu podnikání. A specializace u podnikání nutně přináší potřebu si najmout specialistu na online marketing. Ale platí, že znalost nejnovějšího vývoje při zachování rozumného ekonomického přístupu je pro rozvoj MKT znalostí zásadní? 

Odpovědi na otázky, ale i úvahy nad některými závěry můžeme hledat i v obsahu PPC Restart 2024. 

To nejzajímavější z PPC Restart 2024

Co a proč jsem si poznamenal na PPC Restart 2024:

Děvět řemesel, desátá bída. Doufám, že tohle přísloví u online marketingu neplatí. Protože to je nezbytná součást i mé práce. I pro jiné SEO a PPC Specialisty tady platí, že Alfa a Omega jeho práce je v prioritizaci. Často nelze pojmout vývoj ve všech odvětvích marketingu najednou a přitom je potřeba mít přehled. Stačí vyjmenovat z jednoho slajdu – Kreativa, Brand, AI, Generace Z, výpadek Cookies, atd. Každý jeden bod si zaslouží znalost a odbornost. A prezentace  ⭐⭐⭐⭐⭐. 

Prezentace, která také patřila k těm zajímavějším. Že více než 1/3 světové populace patří do Gen Z asi nemusí být tak zásadní překvapení. Myslím si, že velmi hrubé rozdělení na třetiny bude ještě nějakou dobu fungovat. Mladá generace + střední + senioři. Na tom asi není nic překvapivého. Už je ale velmi zajímavé sledovat, jak se mění nákupní chování Generace Z. Velmi malá loajalita nás asi nepřekvapí. Ale uvědomit si, že právě proto už klasický nákupní proces See -> Think -> Do -> Care možná neplatí. A nebo ještě ano? Rozhoduje se Gen Z více podle emocí? Nebo ten proces platí, jen je ovlivňován technologickými možnostmi – tedy například referencemi z mé komunity nebo influencerem a jeho oblibou? A jak moc platí, že rozhodnutí pro nákup opravdu generuje zvýšenou šanci na opakovanou transakci? Super prezentace pro někoho, kdo tvoří PPC ale i SEO obsah.  

PPC Resrat 2024 - Nákupní chování Gen Z

Prezentace k zamyšlení nejednoho PPC Specialisty a určitě většiny zákazníků. Jak často jste se setkali s tím, že návštěvnost velmi dobře roste, ale objednávky nepřistávají? A oslovujete tu správnou cílovou skupinu? Celou prezentaci protínala taková zásadní červená nit – Zkoumat a Pochopit. Doporučuji pro ty z nás, včetně mě, kdo potřebují restartovat ne zcela fungující PPC kampaně.

PPC Restart 2024 - Cookies z pohledu práva.

Internetová inzerce a PPC kampaně zvláště mají unikátní vlastnost. Velmi dobře je možné analyzovat dopady. Na objem prodeje, jejich počet v regionu, nebo na zákaznickou skupinu. Jenže na takovou analýzu je potřeba mít data a ta se v poslední době shánějí stále obtížněji. A diskuse na téma co je a co není osobní údaj – ty se pomalu blíží otřepaným frázím z hospodského prostředí. Takže vyznat se v tom, jakými požadavky zákonů a nebo vyhlášek je potřeba se řídit – zvláště v době Cookies Apokalypsy je velmi zásadní. 

P.S. – existuje prográmek pro analýzu vašich nebo cizích Cookies u Evropský sbor pro ochranu osobních údajů. Docela šikovná věcička. Jen jsem trochu znejistěl, když to po spuštění chtělo oprávnění na kameru a mikrofon. Opravdu takové oprávnění potřebuje program na kontrolu Cookies 👿??

Zaměřte se ve svých PPC kampaních místo na ROAS [Return On A Spend] tak raději na POAS [Profit On A Spend]. Jednoduché a smysluplné poselství. A ono samozřejmě dává smysl. Už jiným bodem je, jak toho dosáhnout v PPC kampani třeba na Google Ads, nebo na Google Merchant Centre. Máte ve svém datovém streamu položku definovanou jako zisk na daném zboží? A dostanete takovou hodnotu třeba jako proměnnou do Konverzního cíle v Google Analytics 4?  Rozhodně a velmi často nejde o triviální řešení. Na druhou stranu je velmi vysoká pravděpodobnost, že se vám takový projekt vrátí v zisku. Jak jsme mohli vidět v prezentaci pánů z Proficio, reklamní strategie na POAS má několik alternativních řešení v různé úrovni detailu.
Koukněte se na to.   

PPC Restart 2024 - Pokročilé optimalizační metody

Ano. Jde to i bez Cookies – a to vyžadovat pro přístup na WEB registraci a přihlášení na Seznam.cz. No, možná je to cesta a možná nevyhnutelná do budoucna. Nechci soudit. Osobně se snažím vyhýbat se registracím kde to jen jde. V rámci jedné z prezentací se mi velmi líbilo přirovnání Cookies v prostředí internetu a reálného světa. 

Představte si, že přijdete ke vstupu do obchodního domu. Tam vám otevřou dveře za předpokladu, že jim sdělíte své jméno a oni si zkontrolují, že vás mají v databázi. Vstoupíte dovnitř a za vašimi zády se objeví dva pánové se zápisníkem. Zapisují si kam jdete, na jaké zboží a v jakém obchodě jste koukal. Pokud něco koupíte, rychle si poznamenají co to bylo a za kolik. Když se zastavíte na občerstvení, trpělivě se posadí kousek od vás a čekají, až se zase zvednete a půjdete dál. I když se zabývám PPC reklamou i tak dnes (ještě stále) trpělivě zamítám všechny volitelné cookies všude, kde to jde. Ale i naopak. Pokud navštěvuji WEB, který má pro mne informační hodnotu a já ho využívám ke svému vzdělávání, nebo jinak, nemám problém se přihlásit. Třeba přes Seznam účet… Ta možnost volby je ale pro mne naprosto zásadní. 

Umělá inteligence dnes pomáhá úplně všude. Tak proč ne při tvorbě PPC kampaní, vizuálů i strategií. A ta „pomoc“, to je dost zásadní slovo. Ona za vás tu kampaň nevymyslí, respektive navrhne vám jen takové řešení, které bude odpovídat vašemu správně definovanému zadání. Ano, i to zadání vám může pomoci připravit. Ale vy ho musíte řídit. Klienti se kterými mám tu čest pracovat já nemají ani milionové rozpočty na kreativu, ani na PPC kampaně a reklamní spoty. Velmi málo z nich využívá influencery a profesionálně připravenou video reklamu na Youtube jeden. Zato s velmi pozitivními reakcemi a trendu sledovanosti. 

Ne nadarmo je Honza Tichý u všeho, co znamená analytiku a tedy i Cookies. Prezentace skoro od základů vysvětluje o čem vlastně ty Cookies třetích stran jsou a co se v této oblasti dá do budoucna očekávat. Koukněte se nejen na tuhle prezentaci, ale i na další ukázky Honzovi práce na poli internetové analytiky. Pokud se potřebujete nebo chcete vzdělávat v téhle oblasti, zadejte si třeba do Youtube [Jan Tichý Taste] . Nebude to úplně všechno, ale i tak máte na několik desítek hodin učiva. Garantuji.

PPC Restart 2024 - Cookies třetích stran.

Jednotlivé (a nejen ty zmíněné) prezentace jsou k dispozici na WEBu PPC Restart 2024. Umělá inteligence už se bere jako nástroj, který je třeba znát a využít na maximum. Konec cookies třetích stran je sice pořád ještě strašákem, ale bude to stejně jako Y2K. Až to přijde, poradíme si s tím. Občas s menšími ztrátami a spousta z nás naopak vytěží ze situace maximum. 

Další články

Ivo Ščuka fotografie

Zadejte svůj email 📧, odhlásit se můžete vždy 😎