Jaké jsou nejdůležitější hodnotící faktory Google?

Faktor hodnocení Google je ...

Existuje Bůh? A jaký smysl má život člověka? Tak na takové otázky neumím odpovědět. Stejně tak ale neumím odpovědět na otázku „Jaké jsou všechny hodnotící parametry Google?“ které právě ten Google bere do úvahy při hodnocení kvality vašich WEB stránek a rozhodování jak vysoko je zařadí na SERPu. Ale možná můžu odpovědět alespoň částečně = „Jaké jsou nejdůležitější hodnotící faktory?“ 

Je zřejmé, že hodnocení obsahu vašeho WEBu od Google, ale i Seznam.cz nebo Bing a od podobných vyhledávačů je opravdu důležité. I když vás zná spousta zákazníků, pořád ještě jich zbývá dost takových, kteří o vás nevědí a je to problém, pokud by to tak zůstalo. Jedno z nejvíce střežených tajemství dnešních dnů je zcela jistě – Jaké jsou všechny hodnotící parametry Google? To fakt nevím. Ale v tomto článku se podíváme na nejdůležitější z těch hodnotících faktorů Google, které vašim stránkám umožní se přehoupnout výše na stránce výsledků. V ideálním případě třeba mezi TOP10 zobrazených obsahů v rámci SERP.

Google-factors-scukacz

Hodnotící faktory Google

Webové stránky musí nabízet (vaši & originální) hodnotu.

„Kupují vaši zákazníci TO co pro ně děláte, vyrábíte… a nebo VÁS?“ 

Pokud platí kladná odpověď na tu první část otázky, tedy to, co vyrábíte –
tak proč je většina WEB stránek plná informací o poskytovateli? 

1. Hlavních 200 faktorů hodnocení Google

Jako v jednom seriále – PRAVDA nebo LEŽ?
Něco mezi, jak to už bývá. Zkuste si vyhledat na internetu frázi „200 hodnotících faktorů“. V podstatě všechny vás budou informovat o obsahu typu „200 hodnotících faktorů“ – Vyzkoušel jsem to pro vás ZDE. Aktuálně jich jen v Českém internet prostoru bylo několik desítek. A není bez zajímavosti, že naprostá většina těch, které se vám zobrazí nejdříve – tedy TOP, jsou stránky zabývající se SEO optimalizací. Přitom se pravděpodobně jedná jen o silně držící se imaginaci z prezentace Google na PubCon 2009. 

Zkuste si sami odpovědět – změnila se podle vás Google hodnotící kritéria od roku 2009? Asi nemusíme moc diskutovat. Je naprosto zřejmé že za tu dobu se celý hodnotící proces Google podstatně rozšířil. Pro zajímavost, ten seznam by měl být TADY. Podle odhadů by těch Google hodnotících kritérií mělo být dnes stovky, možná i tísíce…

Existuje velké množství technických strategií i online nástrojů, které vám zhodnotí vaše stránky a řeknou vám, co na nich máte špatně. Pro uživatele WordPressu je to například Yoast SEO plugin. Pomůže vám vyvarovat se technických chyb. Zlepšení pozice vašeho WEBu u vyhledávače Google vám ale nezajistí. To musí (také) udělat váš obsah.

2. Takže zdravý rozum?

Pokud se na hodnotící parametry Google zeptáme samotného Google, dostaneme dnes tuto odpověď:

Při zajišťování co nejužitečnějších informací zohledňují algoritmy Vyhledávání mnoho faktorů, včetně slov zadaných v dotazu, relevance a užitečnosti stránek, odbornosti zdrojů a vaší polohy a nastavení. Váha, kterou tyto faktory budou mít, se liší v závislosti na povaze dotazu – například aktuálnost obsahu hraje větší roli při zodpovídání dotazů ohledně současných zpravodajských témat než při vyhledávání slovníkových definic.

Detail odpovědi naleznete přímo na Google Help. Velmi se mi líbila jedna citace: Google je v zásadě poháněn snahou poskytovat nejlepší výsledky vyhledávání, které může, aby měl produkt vedoucí na trhu. Je to byznys. Jakmile to pochopíte, pochopíte základní koncept SEO. 

Nicméně pro SEO jsou tyto kritéria nejdůležitější:

  • Význam.
  • Relevantnost.
  • Kvalita.
  • Použitelnost.
  • Kontext.

3. Klíčové faktory hodnocení Google nejen pro profesionály

Vysoce hodnotný obsah.

Obsah je král, možná i královna. Pozor – to neznamená, že chcete proklamovat že jste nejlepší, nebo jediní na trhu. Vaše informace musí mít opravdovou hodnotu. Pokud je váš WEB technicky v pořádku a máte svým zákazníkům co říci, máte (skoro) vyhráno. v rámci hodnotících faktorů Google – hodnocení EEAT už by vás mělo být vidět. Ale je dobré si připomenout co to vlastně znamená: E – Experience; E – Expertise; A – Authoritativeness ; T – Trust. A Google k tomuto hodnocení říká:

„Zvažte, do jaké míry má tvůrce obsahu pro dané téma potřebné zkušenosti z první ruky nebo ze života. Mnoho typů stránek je důvěryhodných a dobře plní svůj účel, pokud je vytvářejí lidé s bohatými osobními zkušenostmi.“

Poznámka: Osobně jsem se stal jedním z hodnotitelů obsahu. Pro mne jako někoho, kdo pomáhá mým partnerům tvořit a zlepšovat obsah velmi zajímavá zkušenost.

Zkušenosti

Tím je myšleno zkušenosti Google s reakcí čtenářů na daný obsah a jeho parametry/signály. Jestli je obsah pro čtenáře dobře čitelný, orientuje se Google podle mnoha technických parametrů . Pokud se stránky načítají příliš dlouho, špatně se načítají na určitých zařízeních nebo jsou zakryty velkými reklamami, je to prostě špatně. Tyto signály jsou: HTTPS. + Rychlost stránky. + Mobilní přívětivost. + Core Web Vitals.

Zpětné odkazy

Kvalitní zpětné odkazy (backlinks) jsou odkazy z jiných webových stránek směřující na váš web. Kvalitní a relevantní zpětné odkazy jsou jedním z nejdůležitějších offpage faktorů v rámci SEO optimalizace. Vyhledávače je považují za hlasování důvěry a autority. Objevují se WEB stránky vaší konkurence na nejrůznějších místech internetu výrazně častěji než ty vaše? Pak víte, proč je od Google hodnocena lépe než vy. Pro vaše stránky je také důležité, že Google sice obvykle nachází stránky procházením Sitemaps, ale také prochází stránkami i prostřednictvím odkazů. Tedy opět – čím více odkazů (z kvalitních WEBů!), tím lépe.

4. Tak co jsou ty tři hodnotící faktory Google?

Vlastně je to vše, co bylo řečeno výše a ještě v kombinaci. Osobně jsem si mnohokrát vyzkoušel, že to, co na Google SERP platí je vlastně pořád stejné – Co zajímá mé zákazníky, co chtějí vědět, jaké odpovědi hledají? Tedy pro úplné pochopení – Váš zákazník nehledá to v čem jste vy nejlepší/nejlacinější/nejrychlejší. Váš zákazník hledá to co naplní jeho potřeby. Ta potřeba může být klidně cena nebo rychlost. Ale nejste to vy – je to váš výrobek nebo služba. 

Splňuje vaše prezentace potřeby vašeho zákazníka na 1.Význam – 2.Relevanci – 3.Kvalitu (příspěvku) – Praktickou 4.použitelnost (obsahu stránky) a 5.Kontext s tím, co čtenář hledá? Pokud uděláte maximum pro naplnění takto uvedených požadavků, zcela jistě se váš obsah dostane na první příčky i první stránky Google Search SERP. A pokud ne, koukněte se na ty www stránky, které jsou před vámi. Umíte odpovědět na otázku v čem jsou lepší?

I když neexistuje přesná definice souboru faktorů hodnocení Google, které můžete sledovat, existuje řada faktorů i signálů, které jsou důležité pro dosažení nejlepšího možného hodnocení. Začněte tím, že skutečně pochopíte motivaci Google při hodnocení vašich stránek. Pak můžete začít chápat, jak vytvářet svůj obsah a vaši SEO strategii. A nebo zavolejte, koukneme se na to společně.

Držím vám palce !🤞

Další články

Ivo Ščuka fotografie

Zadejte svůj email 📧, odhlásit se můžete vždy 😎