AI Overview je šance, ne strašák
AIO - optimalizace WEBu pro věk využívání umělé inteligence
Umělá inteligence hodně usnadnila to, jak děláme WEB stránky. Náklady na tvorbu WEBu se snižují a dokonce vznikají super aplikace, které ti pomůžou s celkovým konceptem. Ale pozor, taky to znamená, že na internetu je teď hromada průměrně kvalitního obsahu, který se často dělá jen proto, aby si lidi usnadnili práci nebo něco ukázali, ale většinou bez pořádné přidané hodnoty. Google na tohle „šílenství“ reagoval několika „Core Updates„, které se snaží zlepšit vyhledávání v tomto novém světě.
Pozn.: v prvních týdnech seznamování s ChatGPT, OpenAI nebo Gemini jsem inklinoval k tomu, že AIO bude vlastně AI Optimalizace. Vývoj předběhl i tuhle myšlenku. Zkratka AIO se dnes jednoznačně používá právě pro Artifical Intelligence Overviews generované v rámci SERPu vyhledávačem Google. Něco jako „AIO Oprimalizace“ zatím jako pojem neexistuje. Tak třeba SEO-AIO?
Co to je AI Overview?
Jedná se o umělou inteligencí (generative AI) vytvořená odpověď na dotaz který jste zadali do vyhledávače. Hned na úvod je potřeba zmínit, že mimo jiné kvůli zákonným podmínkám využívání autorských děl, tzv. EU Data Act Protection se tato část SERPu na obrazovkách uživatelů v Česku nezobrazuje. Info od Google třeba ZDE. Znamená to, že nás to nemusí zajímat? Přesně naopak. Je jasné, že metodika, kterou AI Overview využívá pro zpracování dat z našich WEBů funguje celosvětově. Pouze zobrazení pro EU máme jiné. Přirozenou snahou Google bude využít stávajícího řešení, které vyvíjí celosvětově i pro Evropu. Takže je jen otázkou času, kdy vymyslí jak by to mohlo fungovat i pro nás. V neposlední řadě pak už i kvůli monetizaci tohoto řešení a způsobu zobrazení výsledků vyhledávače.
Takhle vypadá AI Overview dnes v oblastech více méně mimo Evropu. Pod dotazovacím řádkem je obsah, který by vám vygenerovala například i Gemini pro podobný dotaz. Nebudeme detailně popisovat jak vypadá, nebo možná bude v budoucnosti vypadat AI Overview pro Česko. Podstatné je, že sice to takhle dnes u nás nevypadá, ale kompletace informací, které použije Google pro přípravu této podoby „na pozadí“ zcela jistě probíhá již nyní. A je potřeba být připraven. Ne na budoucnost, ale na dnešek. Jak vaše stránky zpracuje Google pro AI Overview?
Koneckonců i naše, česká standardní obrazovka Google SERPu se v čase mění. A částečně už i dnes odpovídá tomu, na co se musíme připravit do budoucna. Pardon… co musíme umět řešit již dnes.
Takové AIO, ale ve smyslu AI Optimization.
Co si tedy představit pod pojmem AI optimalizace pro Česko?
Není na tom zase tak moc geniálního. Jako vždy v oblasti SEO – pořád jde výhradně o KVALITNÍ OBSAH A JEHO ODPOVÍDAJÍCÍ PREZENTACI.
Všichni budeme v budoucnu využívat umělou inteligenci a ani nás nenapadne, že by na tom bylo něco špatně. Na druhou stranu právě vyhledávač je tu od toho, aby svému uživateli poskytnul tu nejvhodnější informaci odpovídající potřebám a hledanému cíli. Odpovězte si jednoduše sami – jakou hodnotu a kvalitu přivede na dotaz uživatele, pokud mu poskytne něco, co lze nalézt na dalších desítkách a možná stovkách jiných WEB stránek. Hodnota je rovna NULE. A nebo jinak. Podle čeho se má rozhodovat, který WEB si zaslouží TOP pozice? Ten který naklonoval stovky stránek obsahu přes AI a nebo ten, který poskytuje něco nového, co tu ještě nebylo. Myslím si, že ta odpověď je docela jednoduchá.
Takže AI Optimalizace má za cíl totéž, co je základem klasického SEO nebo už spíše šířeji SEM – vydestilovat kvalitu a hodnotu kterou nabízí tvůrce WEBu a tuto prezentovat s maximální pečlivostí ohledně všech nebo alespoň nejdůležitějších hodnotících parametrů Google.
Základy AI optimalizace:
Nejdůležitější hodnotící kritéria v rámci AIO jsou:
-
- Význam.
- Relevantnost.
- Kvalita.
- Použitelnost.
- Kontext.
- Význam.
Tedy prvky, které Google zakomponoval do svého hodnotícího systému EEAT – tedy E – Experience; E – Expertise; A – Authoritativeness ; T – Trust. Velmi se mi líbí komentář Google k tomuto hodnocení, jeho vyjádření důležitosti daného textu, obsahu:
„Zvažte, do jaké míry má tvůrce obsahu pro dané téma potřebné zkušenosti z první ruky nebo ze života. Mnoho typů stránek je důvěryhodných a dobře plní svůj účel, pokud je vytvářejí lidé s bohatými osobními zkušenostmi.“
A teď si modifikujme výše uvedené na obsah vytvořený umělou inteligencí a odpovězte si sami na moji otázku:
„Pokud pro tvorbu obsahu vašeho WEBu použijete AI umělou inteligenci zvažte, do jaké míry je výsledný obsah pro dané téma jedinečný, modifikovaný vaší vlastní zkušeností z první ruky nebo ze života. Mnoho typů stránek může dobře plnit svůj účel, pokud je doplníte svými bohatými osobními zkušenostmi.“
Je tohle případ také vašich AI generovaných stránek?
Pokud ANO, pak i v době AI lze předpokládat, že se umístí na lepších příčkách SERPu a vy se můžete těšit na vysokou návštěvnost. A pokud vás zajímá, co všechno lze s AI dělat už dnes, tak koukněte třeba na prezentace SEO Restart 2024.