PPC Restart 2025 mi potvrdil, že úspěšné PPC digitální kampaně dnes stojí na práci s daty klienta a daty trhu. Ať už jde o optimalizaci videoreklam na YouTube, vylepšování klíčových částí e-shopu, rozbíjení marketingových mýtů nebo propojení PPC kampaní s reálnými obchodními výsledky. Zásadní je nejen sledovat správné metriky a přizpůsobovat strategii konkrétním cílům- konverzím, ale také chápat, že skutečný výkon kampaní určuje propojení marketingových dat s interními firemními čísly, zákaznickým chováním a aktuálními potřebami trhu. Takže velmi podobná strategie jako u SEO, u PPC asi ještě důležitější. Není podstatné, co si myslíme že „víme“. Podstatné je, co říkají data.
PPC Restart 2025 v datech a o datech:
Co mimo jiné zaznělo na konferenci PPC Restart 2025:
1️⃣ Zcela jistě. I pro vás muže být YouTube reklamní kanál.
Videa z YouTube zná asi každý z nás. Tedy z těch, co čtou tyhle řádky. Dovolím si tvrdit, že skoro úplně všichni známe Shorts Videa a samozřejmě reklamu na YouTube. Podle mne je to podobné, jako s televizními seriály. Kdo tvrdí, že se na ně vůbec nekouká, s vysokou pravděpodobností lže. Reklamní videa, která se zobrazují v rámci proudu relativně vtipných Shorts na YouTube jsou svébytným a nezbytným reklamním kanálem. A nejen pro influencery nabízející zaručeně zázračné kosmetické přípravky a nebo aktuálně nejlepší investiční strategie. V rámci programu konference PPC Restart 2025 prezentoval zajímavá data o video kampaních Ondřej Sláma.
2️⃣ Shlédnutí a „shlédnutí“ reklamy na YT není a nikdy nebylo totéž
Z pohledu reklamních systémů a video reklamy pracujeme s pojmem a názvem „Shlédnutí“. Laicky si pod tím představíte uživatele počítače nebo mobilu, který si tu reklamu pustí… dostatečně dlouho. A víte, že tenhle pojem je docela gumový a nejednoznačný?
- U YouTube standardní Video reklamy je evidován shlédnutí za předpokladu, že se uživatel kouká na puštěné vide alespoň 30 vteřin.
- U YT Shorts je tato hodnota „shlédnutí“ nastavena na 10 vteřin
- Instagram a Facebook vám budou evidovat shlédnuté video za předpokladu, že na ně bude uživatel koukat minimálně 3 vteřiny.
- A TikTok – tomu bude stačit na shlídnutí dokonce jedna (1) vteřina.
Takže když potom budete porovnávat tyhle PPC reklamní systémy z pohledu „shlédnutí“ bude to rovnocenný a relevantní výsledek? No asi moc ne. Video reklama dnes už (dávno) není jen o impresích a zhlédnutích – klíčové je dívat se „pod pokličku“ výsledků kampaní a chápat, co skutečně doručují. Pozornost se přesouvá od základních ukazatelů (imprese, zhlédnutí) k hlubším metrikám, mimo jiné postaveným na „konverzích“ které lépe vypovídají o skutečném dopadu kampaní. Komplikací samozřejmě je, jak je měřit. Je prostě potřeba přizpůsobit strategii YT kampaně jejím konkrétním cílům. Někdy je vhodnější maximalizovat zásah, pokrytí trhu, jindy reálné obchodní výsledky.
3️⃣ Co neměřím, to neřídím a platí to i pro trenýrky.
Tedy pro trenýrkárnu. Prezentace Ruslana Skopala na PPC Restart 2025 ukazuje, že úspěch e-shopu dnes nezávisí na homepage, ale na optimalizaci klíčových částí jako jsou produktové stránky, kategorie ale i optimalizace vzhledu a obsahu košíku. Tyhle body mají často zásadní vliv na úspěšnost konverze. V rámci eshopu je potřeba klást důraz na filtrace, co nejmenší počet prokliků od zboží až do košíku a celkového uzavření nákupu. Myslím, že super je využití URL chybových hlášek jako příležitosti k získání zákazníka. Zaujala mě poznámka UX pro desktop versus pro mobilní zařízení. V poslední době jsem se několikrát u zákazníků setkal s tím, že „responzivní“ verze WEB stránek fungovala dobře pro desktop a velmi špatně pro mobilní zobrazení. Proč? Protože v rámci vývoje se zákazník soustředit na desktop verzi a spolehnul se ta to, že technologie to převedou do té mobilní verze správně. A v jednom případě tomu bylo přesně naopak. Vyhodnocujete důvody kvůli kterým zákazníci opouštějí košík bez zaplacení a uzavření obchodu? Ne? Chyba, velká chyba.
4️⃣ Je moderní marketing o poučkách, nebo hledáním reality?
Přednášce Milana Formánka s názvem „Moderní marketing“ bych dal podtitul „Boříme marketingové mýty, kvůli který ztrácíte klienty a peníze“. Jak je důležitá pozice a znalost firmy v segmentu a to i v rámci cenově citlivé nabídky. Platí opravdu oblíbená obchodnická poučka 80/20? A funguje Alzák, když se nám možná ani nelíbí? Myslím, že spousta bodů z prezentace je k zamyšlení. To podstatné je ale vždy a všude – ne pocitům, ano datům. Máte ověřeno, kolik % obratu a kolik % zisku vám dělá jaká zákaznická skupina? Jaký podíl ze zisku a marže u vás dělá TOP klientela a kolik naopak jednotlivý kupující, kterých jsou ale stovky a tisíce? A je potřeba brand kampaň měnit když funguje? A jak často? Spousta zajímavých otázek, který by si měl pokládat a odpovědět každý marketingový guru.
5️⃣ David Janoušek a Jan Janoušek: Interní data jsou základem úspěšných PPC kampaní
Prezentace Davida a Jana Janouška na PPC Restart 2025 nám v detailu ukázala, že optimalizace PPC kampaně na marži nemusí být vždy to nejlepší. Možná nám někde unikl třeba větší objem businessu nebo máme skladem položky s vysokými skladovacími náklady. Klíčem k opravdu efektivním kampaním je propojení marketingových dat s reálnými obchodními ukazateli, jako jsou skladovost, nákupní ceny nebo sortimentní strategie. Tyto obchodní proměnné je potřeba začlenit do plánování a vyhodnocování marketingových kampaní, aby jejich výkonnost odpovídala maximu možného. Marže, sezonnost, ale i počasí, skladové zásoby nebo popularita zboží. To vše rozhoduje.
A další obsah a prezentace z akce PPC Restart 2025 naleznete zde: