Jak na Google AI Overview i když zatím nedorazilo
Google AI Overview - dobrý sluha a zlý pán?
Zdá se, že v rámci EU regulace přístupu k osobním údajům a obecně EU Digital Pact se prozatím musíme spokojit s tím, že Google AI Overview se v našem SERPu nezobrazuje. (i když.. viz dále) A pro někoho je to možná i dobře. Jenže jak se tedy připravit na GAI Overview? A co to vlastně je? A jde to vůbec – nějak se připravovat?
Ve stručnosti lze konstatovat, že v rámci zapojení umělé inteligence do výsledků vyhledávání Google na první stránce přirozeného vyhledávání SERP zobrazí nejen standardní výsledky, tedy WEB stránky, které odpovídají hledanému dotazu, ale připraví i svoji odpověď tak, jak by ji odpověděla například i Gemini. Jsem si jist, že většina z vás umělou inteligenci již používá. Buďto jako svého rádce, nebo pomocníka, partnera v práci, kreativce. Využití je spousta. Z pohledu obecného SEO a jeho zapojení do výsledků AI Overview je potřeba si uvědomit jednoduchou logiku. O hodnotě a kvalitativním hodnocení WEB stránky a jejího obsahu pro čtenáře přece rozhoduje HODNOTA OBSAHU pro čtenáře již nyní – podle principů SEO. A tu hodnotu si vyhodnotí Google podle svých Google kritérií. Samozřejmě na SEO a podporu „Google rozhodování“ máme spoustu SEO pomocníků se kterými pracujeme. Budou ale stačit na AI Overview?
Existuje dnes něco jako AI Overview optimalizace?
Vlastně ano, existuje. Samozřejmě můžeme vycházet z toho, co již dnes funguje pro standardní Google Search.
Tedy nejdůležitější hodnotící kritéria v rámci AIO jsou:
- Význam.
- Relevantnost.
- Kvalita.
- Použitelnost.
- Kontext.
- Význam.
Tedy prvky, které Google zakomponoval do svého hodnotícího systému EEAT – tedy E – Experience; E – Expertise; A – Authoritativeness ; T – Trust. To jsou vlastně standardní podmínky pro dobrou kvalitu obsahu. Nicméně už je potřeba mít na paměti, že v rámci SERPu existují dvě jeho části. Tedy v pořadí samotné AI Overview následované standardními odkazy relevantní hledané frázi. V rámci této první části Google hledá optimální spojení obsahu kombinací z nejlepších zdrojů pro daný dotaz. Hledá tedy ne černobílý a stále stejný TOP výsledek, ale rozmanitost [info]. Když se zkusíte zeptat třeba ChatGPT stejnou otázku dva dny po sobě, pravděpodobně vám poskytne různě formulovanou odpověď. Lze předpokládat, že pokud je zvolený relevantní obsah pro danou otázku jednoznačný, jasný, bude Google AI Overview doplňovat výstup o další, alternativní obsah z jiné podobně kvalitní stránky.
Co tedy Google AI Overview znamená pro tvůrce obsahu?
Co tedy mít na paměti při tvorbě obsahu který bude mít šanci stát se „zdrojem“?
- Zaměřte se při tvorbě obsahu na takové reálně hledané fráze, kde jste schopni realisticky dosáhnout na příčky první strany Google SERP.
- V případě velmi konkurenčního prostředí, kde hodnocení na první straně SERPu není úplně stabilní, zaměřte se na alternativní fráze a slovní spojení u kterých lze předpokládat, že mohou být použita Googlem pro doplnění TOP obsahu
- Pro vyhodnocení nápadů a alternativních možností využívejte například i nabídky z „Lidé se také často ptají“. Obsahuje právě ty alternativní fráze, které Google považuje za důležité.
- Výše uvedené podklady projděte například přes „Google Trendy“ a zjistěte si, která část výše uvedených aktivit je pro váš obsah v nejbližší budoucnosti nejdůležitější.
Jak využít šance na umístění v Google AI Overview
Ty požadavky a předpoklady se podle mého názoru budou v čase a prostoru měnit. A možná že i dost zásadně, podle toho, co zrovna provede Google Core Update. Nicméně základních SEO pravidel je potřeba se držet a modifikovat je právě pro účely Google AI Overview:
- Optimalizace hodnotného obsahu stránek ve formě klasického SEO je základní úkol
- Nezapomenout na mobilní SEO, nebo-li responzivní design.
- Lze předpokládat, že GAIO se bude generovat z TOP výsledků vyhledávání – ale nejen z nich [long tail fráze]
- OBSAH je král = mít k dispozici kvalitní obsah, neopakovat marketingové poučky, ale vytvářet hodnotu. PRO ZÁKAZNÍKA, ne pro dodavatele !!
- Kvalitní formátování struktury a obsahu – pro jasné pochopení kontextu vyhledávačem a tedy podklady pro AI
- Srozumitelný jazyk – i povídání o jaderné fúzi lze napsat tak, aby bylo textu rozumět…
- AI se velmi dobře orientuje v kontextu obsahu. Tedy použití vašich správných frází a klíčových slov je z tohoto pohledu v pořádku, ale u toho musíte pořád myslet na uživatele…
- Long-tail klíčová slova a fráze jsou sice méně hledaná, ale když jsou smysluplně použita, tak obsah textu odpovídá přesněji na danou otázku čtenáře a tedy máte větší šanci na využití odpovědi v Google AIO
- Využití strukturovaných dat podpoří vyhledávač ve správném pochopení a následném použití vašeho obsahu v AIO
- Hledejte ve vašem oboru méně obtížná klíčová slova a fráze („obtížnost klíčového slova“ v SEO ukazuje, jak je těžké dostat se na první příčky vyhledávačů.)
- Budujte si důvěryhodnost, kvalitou obsahu, referencemi. ANO, velmi náročná část SEO, ale cesty existují…i pro vás
- s tím souvisí budování odkazů, Linkbuilding.
- Aktualizace a aktuální obsah je cesta. I Google vnímá fakt, že článek sice vzniknul před několika měsíci/roky… ale že jste jej aktualizovali před týdnem. A co teprve jak to ocení vaši čtenáři/zákazníci.
Jak se změní návštěvnost díky Google AI Overview?
Asi pro vás nejdůležitější a přitom nejhůře predikovatelná odpověď. Je to v zásadě jednoduché a už se to děje nyní i díky standardní umělé inteligenci jako Gemini, ChatGPT a nebo MCS Copilot. Vy si dáte tu práci a vytvoříte hodnotný obsah pro vaše zákazníky. Ten se po nějaké době stane obsahem odpovědí od AI pokud to nezakážete předem a vaši zákazníci nemají důvod přijít na vaše WEB stránky. Jednoduché je to.
Velmi podobná situace tedy bude i na obrazovkách počítačů i z pohledu Google AI Overview. Pokud si vyšperkujete váš vlastní WEB a ten bude natolik kvalitní, že jeho obsah použije Google do svého AI Overview, jak moc to ovlivní návštěvnost vašeho WEBu? Předpokládám, že se shodneme na tom, že nahoru půjde za předpokladu velmi specifického a unikátního obsahu = tedy Long Tail frází a slov. Musíte takový obsah vytvářet. Obsah, pro který bude mít smysl se vracet k vám. Což je koneckonců pořád ten samý cíl i pro SEO. Každý zákazník, který má zájem se k vám vracet je zlatem, které sbíráme na SEO cestě všichni.
Zpracováno na základě