Copywriting a PR texty

Klávesnice Ivo Ščuka

V rámci komunikace s jedním časopisem jsem použil větu „Kdo mě zná tak ví, že jsem psavec“. Tím označením jsem myslel, že ve věku Internetu je rychlé čtení krátkých zpráv to, co většina z nás dělá 80+% času. Copywriting je disciplína, kterou řeším odpověď na zásadní požadavek kladený na vaše texty – v součinnosti se zadavatelem textů si uvědomit, že zaujmout textem čtenáře máme šanci jen dvakrát. 

Copywriter na scénu!

Tedy Poprvé – když text vstupuje do databáze vyhledávače typu Google nebo Seznam, Yahoo a dalších. podruhé, když na odkaz ve vyhledávači klikne skutečný čtenář. Přitom ta druhá návštěva je pro mne bezesporu důležitější, než ta první! Akorát bez té první návštěvy se snižuje šance na tu druhou. Skvělého výsledku dosáhnu jen při dobrém fungování obou podmínek. Můžu se umístit na skvělém místě vyhledávače v rámci SEO optimalizace mých textů, ale když to nebude ke čtení, tak čtenář uteče do třech vteřin. A vyhledávač si to zapamatuje a zhorší mé hodnocení! Když napíšu slohovou práci nebo fejeton, který bude fajn na čtení, ale podstatu sdělení na 10 stránce. Pak ten text asi nikdo nenajde, vyhledávač ho totiž zařadí na 60+ místo. Musím tedy skloubit obě dvě zmíněné disciplíny dohromady a sednout si na židli kterou nazvu „SEO Copywriter„. 

Jenže nejen internetem živ je člověk. Když budu chtít napsat návod nebo popis výrobku nebo služby, se stručností si moc nevystačím, klienti vás pak zahltí telefonáty nebo dotazy na Chatu. V tom lepším případě. V tom horším napíšou na FB nebo jinam, že to nefunguje. Že si nepřečetli 50ti stránkový návod? No a řekněme si na rovinu – kdy jste takový naposledy četli vy? V obou případech musíte ve spolupráci s Copywriterem analyzovat své texty a pracovat s nimi. 

Je ale pravdou, že texty na WEBu musí být primárně napsány pro čtenáře. Aby je chtěli číst a měli z toho čtení nějaký užitek. Pak se budou líbit i vyhledávačům. SEO technické stránce textů – klíčová slova, správné umístění titulků, objem textu a jeho členění, tak to necháme na jindy.. . . 

Co tedy vnímat pod označením Copywriting a PR texty?

Ve vašem podnikání jste určitě jednička, maximálně dvojka. A máte dost času a energie na to, aby i vaše texty na WEBu byly na jedničku, maximálně na dvojku? Velmi často (opravdu VELMI ČASTO) se setkávám s tím, že odborník velmi špatně nese fakt, že by měl své texty psát pro normální lidi, které přitom potřebuje jako zákazníky. Takový text by pro vám měl napsat SEO Copywriter – psavec, který to vaše odborné napíše ve srozumitelné řeči a přitom tak, že tomu bude rozumět i Google nebo Seznam.cz. Samozřejmě, pokud má text obsahovat odborný název produktu, pak je potřeba ho tam mít. 

Ale co ten zbytek textu – bude to vaše dizertační práce nebo má text prodávat? Odpovězte si sami a konejte podle toho.

Další články

Ivo Ščuka fotografie

Zadejte svůj email 📧, odhlásit se můžete vždy 😎