Každý výrobce nebo dodavatel služeb potřebuje, aby byl vidět v online světě. V dnešním světě výrazného převisu nabídky nad poptávkou je to prostě nezbytnost. Koneckonců marketing a online marketing je již dlouhou dobu nezbytnou součástí obchodní strategie většiny firem. Vyhledávače jako Google, ale i Bing nebo Seznam.cz jsou proto nezbytným cílem snažení marketingových stratégů. Ještě v nedávné minulosti bylo nejdůležitějším bodem SEO, tedy optimalizace pro vyhledávače – umět optimalizovat. O tom je přece to slovo. Jenže s nástupem AI – umělé inteligence dochází k docela dynamickým změnám. Dokonce i Google pociťuje snížení počtu vyhledávacích dotazů, vnímá i snížení podílu na celkovém objemu těchto dotazů. Co tedy s tím? Odpověď je vlastně docela jednoduchá a vyplývá z hodnotících kritérií EEAT = UNIKÁTNOST A HODNOTA OBSAHU.
Jak se připravit na AI vyhledávání
Rostoucí význam AI asistentů
AI asistenti, AI vyhledávače, AI poradci, nebo i LLM asistenti. Jedna rodina nástrojů, které nám připraví odpověď na naši otázku. Dnes jich máme již spousty – ChatGPT, Perplexity, Gemini, teď hodně řešené DeepSeek a to nemluvím o možnostech vlastní instalace a trénování na vlastních datech. Návštěvnost těchto platforem dynamicky roste, znalost pravidel tvorby „promptu“ se stává nezbytným vzdělanostním předpokladem úspěšného uživatele umělé inteligence. Podstatou věci z pohledu SEO a tvorby našeho WEBu ale je, že minimálně zatím jediný spolehlivý proces přípravy našich WEB stránek, který zvyšuje šance na umístění a využití pro odpovědi typu LLM je – EEAT. Právě proto je potřeba se těmito hodnotícími pravidly zabývat, rozumět jim a tvořit obsah, který je bude maximálně naplňovat.
SEO strategie pro vyšší pozice ve vyhledávání
SEO není mrtvé, naopak živé, aktivní. Transformuje se do něčeho nového, aktuálního. SEO vždy znamenalo ve svém významu „porozumění pravidlům zobrazení mého obsahu“. A tedy tvorba obsahu podle těchto pravidel. V můj prospěch.
Ivo
A v tomto kontextu je SEO pro AI naprosto logickým pokračovatelem a vývojovým krokem. Aby tvůrce WEBu věděl, co má smysl dělat a co je zbytečné. Snad jen doplněno o důležitou poznámku – AI asistenti v rámci svých odpovědí využívají i specifické a někdy okrajové informace. Proto se v případě AI optimalizace klade důraz i na tzv. „Long Tail“ výrazy, které sice mají relativně malou hledanost, ale v případě přesnějšího významu odpovědi na specifickou otázku je jednoznačně AI upřednostní jako ten správný zdroj. A samozřejmě při splnění ostatních podmínek EEAT.
➡️Klíčová slova a jejich správné použití
Zapomeňte na klíčová slova! Vlastně NE – … nebo … tedy jen skoro na ně zapomeňte.
Podstatou je, aby vaše stránka odpovídala na potřeby uživatele. Takže jak tedy? Samozřejmě že vás klíčová slova zajímají. Jsou to ty fráze, které se vyskytnou s největší pravděpodobností v otázce vašeho klienta a vy na něj míříte svojí odpovědí. Z pohledu EEAT vás tedy v rámci klíčových slov zajímá – Odbornost, Autorita, Kvalita odpovědi. A nezapomeňte na fakt, že právě v tomto bodě se vám prolíná fráze jako zájem čtenáře a fráze jako součást odpovědi.
P.S. a fráze pro využití v rámci PPC nejsou daleko, že ano?
➡️On-page SEO – optimalizace obsahu a struktury webu
Tedy ve stručností …a😊 současně v detailu:
- Optimalizace obsahu = Použití klíčových slov na správných místech (nadpisy, text, URL, metadata); Strukturovaný, čitelný a hodnotný obsah odpovídající záměru hledání
- Struktura nadpisů a textu = máte text (od copywritera?) má strukturu a obsah, který je dobře čitelný a dokáže předat význam, který chcete. A rozhodně to není text, který říká, že jsem nejlepší, nejrychlejší, nebo třeba „trendy“. Bude to obsah, který toho mého klienta opravdu zajímá.
- META Tagy a popisky = setkal jsem se dokonce s CMS systémy, které neobsahovaly možnost editace a úpravy Tagů a popisků. Samozřejmě i takové WEB stránky budou fungovat. Pokud ale vyhledávač tyto informace nenajde, vytvoří si je podle sebe. A budou opravdu takové, jako chcete vy?
- Interní odkazy = podporují logiku obsahu. Jednotlivé vazby zboží, služeb, ale i samotného WEBu a jeho struktury. Ne nadarmo se příprava komplexní SEO analýzy dělá mimo jiné tak, že se vytváří mapa WEBu a doporučují se úpravy vzájemných vazeb interních stránek. Vazeb přes interní odkazy.
- Optimalizace obrázků = dá se říci, že to je téma k diskusi u všech analyzovaných WEBů. Protože grafika, obrázky, videa. Všechny grafické prvky mohou dosahovat vyšších kapacit, objemů. A to znamená dobu stahování. Současně je potřeba vnímat marketing, tedy grafika prodává. Tady je holt potřeba hledat kompromis.
- atd. atd.
- třeba TADY.
➡️Technické SEO – rychlost, mobilní přívětivost a strukturovaná data
Obsah Technického SEO rozebírám jinde. Pro stručnost lze uvést, že právě v době umělé inteligence a jejího zapojení do tvorby obsahu klade Google stále velkou pozornost technické kvalitě WEB stránek. Protože právě technické parametry často rozhodují o tom, zda uživatelé těmto stránkám věnují svoji pozornost, nebo nikoliv. A tedy, jak jsou spokojeni s návrhem, který pro ně Google připravil. Vždyť si to srovnejte sami ve své zkušenosti – budete čekat 10 vteřin, než se vám načte obsah stránky? Asi ne, že? Mezi hlavní SEO technické parametry můžeme vnímat zvláště:
- Rychlost načítání stránky – důvod je jasný
- Mobilní přívětivost – rovněž tohle je požadavek více jak 60% vašich návštěvníků, často i nad 80%
- Strukturovaná data – a tohle, aby i Google měl vyšší jistotu, že pochopil váš obsah správně
➡️Linkbuilding – jak získat kvalitní zpětné odkazy?
„Authority“, tedy autorita tvůrce nebo vlastníka obsahu je jedním ze základních bodů EEAT. Takže je jasné, že pokud vás někdo použije jako autoritu v daném oboru, tedy uvede LINK na váš WEB, pak to znamená výrazné oživení pozice a kvality. V tom je celá podstata Linkbuildingu. A současně jeho temná stránka. Pokud jste Admin vašeho WEBu, kolik už jste dostali nabídek na „linkování“ vašich stránek? Spousty, že ano. Pozor na to. Google dlouhodobě bojuje proti praktikám, které se snaží manipulovat s výsledky vyhledávání. Link farmy jsou jedním z těchto praktik. Google penalizuje weby, které se snaží získat zpětné odkazy z link farem, protože tyto odkazy jsou nekvalitní a nemají pro uživatele žádnou hodnotu.
➡️Jak se tedy dostat do AI vyhledávačů a jejich odpovědí?
Základním pokynem v této fázi tedy je:
- Experimentujte s AI nástroji pro generování obsahu, ale vždy zajistěte lidskou kontrolu a úpravu pro zachování autenticity a kvality vašeho výsledného obsahu.
- Vytvářejte obsah, na kterém AI spolupracovala, ale jeho hlavní hodnota je vaše. Takový obsah vám pomůže zvýšit šance na jeho zahrnutí do AI vyhledávačů a jejich odpovědí.
- Pamatujte, že optimalizace pro AI je kontinuální proces, který vyžaduje neustálé sledování trendů a přizpůsobování se novým algoritmům, koneckonců jako u SEO.
➡️Co ovlivňuje výběr odpovědí v Google AI a chatbotech?
V souhrnu lze na základě aktuálně známých informaci konstatovat, že kvalita a hodnota vašeho obsahu vůči dotazu uživatele. To mimo jiné znamená, že se do popředí dostávají i formulace a obsah definovaný vůči tzv. Long Tail frázím. Obsah který přesně odpovídá na tento typ otázky má vyšší míru hodnocení a tedy vyšší šanci se objevit jako součást zvolené odpovědi AI. Z problematiky SEO víme, že u Long Tail výrazů se dynamicky snižuje počet hledání. Pokud ale naši odpověď AI vyhodnotí jako tu, kterou použije do své kombinované odpovědi, pak je to přesně to, co měl za cíl tvůrce obsahu. Takže naše známé EEAT.
Jak sledovat SEO výsledky a chování uživatelů?
V souhrnu lze na základě aktuálně známých informaci konstatovat, že kvalita a hodnota vašeho obsahu vůči dotazu uživatele. To mimo jiné znamená, že se do popředí dostávají i formulace a obsah definovaný vůči tzv. Long Tail frázím. Obsah který přesně odpovídá na tento typ otázky má vyšší míru hodnocení a tedy vyšší šanci se objevit jako součást zvolené odpovědi AI. Z problematiky SEO víme, že u Long Tail výrazů se dynamicky snižuje počet hledání. Pokud ale naši odpověď AI vyhodnotí jako tu, kterou použije do své kombinované odpovědi, pak je to přesně to, co měl za cíl tvůrce obsahu.