Google oficiálně spustil AI Mode v České republice, jako novou variantu, nebo „službu chcete-li“ ve vyhledávání. Službu, která dokáže chápat složitější dotazy a poskytovat komplexní odpovědi. Jedná se o další verzi komplexní odpovědí Google. Rozdíly jsou, zjednodušeně řečeno –
- Google Search poskytne odpověď ve formě odkazů na množinu WEB stránek = SERP, které jsou v nějaké formě relevantní vůči vyhledávané frázi. Tou může být klíčové slovo, samostatná fráze, název akce, zajímavého města… cokoliv. => Z pohledu SEO tedy optimalizujeme fráze, klíčová slova, obsah, EEAT.
- AI Overview uživateli poskytne komentovaný souhrn znalostí k danému tématu. Ptám se na „recept na asfalt“? 😊 Dozvím se v krátkém odstavci, že „Recept na asfalt neexistuje, protože nejde o produkt, který si doma vyrobíte, ale o složitou směs, která se vyrábí v průmyslových obalovnách. V podstatě jde o směs kameniva (štěrku, písku, atd.) a asfaltu, který slouží jako pojivo. Do směsi se přidávají i další látky (aditiva) a vyrábí se zahřátím na vysoké teploty.“ Tento souhrn je následovaný klasickým rozhraním SERPu s obsahem WEB stránek. => SEO a optimalizace klade důraz na parametry EEAT, tedy kvalitu obsahu, autora, odbornost.
- AI Mode pak uživateli nabídne komplexní odpověď „do hloubky“ s možností dialogu, konverzace o výsledku, jeho úpravu a modelaci podle mých představ, včetně detailu a formy výsledku. V mém modelovém případě dotazu na asfalt tedy obdržím komplexní odpověď o hlavních složkách asfaltové směsi, o procesu výroby a nebo o tom, jaký je rozdíl mezi horkou a studenou asfaltovou směsí. Zdroje jsou k dispozici v ikonách – „citattion Icon“ a (také) na pravé straně obrazovky. => SEO se soustřeďuje i nadále na kvalitu a odbornost obsahu, který je relevantní k dané problematice.
Pro firmy a podnikatele tyhle postupné změny a výstupy znamenají, že svůj obsah musí udělat tak, aby byl kvalitní a relevantní pro všechny tyto modely. Tedy připravený na AI — ne jako nějaký dodatek navíc, ale jako základní součást strategie.
Jak se připravit na AI Mode:
Reálná kvalita obsahu nabývá stále více na důležitosti.
Kvalitní obsah pořád znamená obsah realizovaný A) odborníkem a B) pro uživatele. Se stejným záměrem pracuje AI Mode, jen trochu jinak. Už jste někde slyšeli výraz QUERY FAN-OUT ? V rámci AI tento výraz znamená proces, při kterém se rozloží komplexní uživatelský dotaz na několik menších, souvisejících pod-dotazů. Výsledky těchto pod-dotazů se potom sloučí do jedené výsledné odpovědi. Odpovědi v AI Mode tedy nejsou generovány jen z nějaké obrovské a jednotné databáze, ale spojují výsledky z mnoha zdrojů, tedy i mého webu. Nicméně to znamená, že je potřeba hodnotit a tedy zvýhodňovat kvalitní, důvěryhodné zdroje. Právě proto, aby výsledná syntetizovaná odpověď AI Mode mohla předpokládat vysokou kvalitu výsledku a spokojenost uživatele.
Pokud tedy zrovna ten můj obsah není kvalitně zpracovaný (chybí zmíněné části EEAT, tedy odbornost, struktura, nebo validita), existuje reálný předpoklad, že AI Mode mé stránky vůbec nezahrne do Query Fan-out a tedy mne nezobrazí jako zdroj nebo doporučený odkaz.
Doporučení:
Klasické SEO je pořád základem. Technické SEO jednoznačně, EEAT jako hodnotící parametry kvality obsahu, odbornost, seniorita. Ano, jednoznačně to znamená zvýšené nároky na tvorbu a kvalitu obsahu, tedy na čas věnovaný online marketingu.
Chcete být vidět v rámci AI Mode? Tak jednejte. Nebo necháte jednat a tvořit konkurenci?
Jak na obsah připravený pro AI Mode (prakticky).
Předpokládaný postup, který vám pomůže poskládat obsah, který má šanci být použit v rámci AI Mode jako důvěryhodný zdroj:
SEO není mrtvé, naopak živé, aktivní. Transformuje se do něčeho nového, aktuálního. SEO vždy znamenalo ve svém významu „porozumění pravidlům zobrazení mého obsahu“. A tedy tvorba obsahu podle těchto pravidel. V autorův prospěch.
Ivo
➡️Obsah pro konkrétní otázku nebo problém
Dlouhé články zahrnující celý vesmír nejsou u AI Mode v oblibě. Protože znamenají množství různých zájmů, odpovědí. Tedy Fan-out na velké množství samostatných kroků. Spousta výkonového času, velké náklady. Krátká stručná odpověď na jasnou otázku – to je ta správná potrava pro AI Mode.
➡️Struktura a hierarchie
Jak to známe z technického SEO. Nejprve shrnutí základních bodů, které vystihují odpověď v kostce a potom detail. Rozdělte téma do dílčích podotázek (co, jak, proč, kdy, pro koho), používejte přehlednou strukturu H2 / H3.
➡️Prokazujte odbornost & zkušenost (E-E-A-T)
Ideální obsah je takový, který vychází z vašich reálných zkušeností, případových studií. A i v části WEBu, kterou nazvete „Naše reference“ se dá udělat spousta chyb. Máte na WEBu jen fotografie, protože chcete anonymizovat zákazníky? Chyba! Požádejte je o souhlas. Spokojený zákazník je ideální zdroj informace a hodnocení pro EEAT. Odkazujte na vaše další relevantní články, které obsahují, nebo rozvíjejí dané téma. Přidejte citace, zdroje a odborníky. Prostě EEAT, já to říkám pořád…
➡️Nepoužívejte AI automaticky jako stroj na text
Rozmohl se nám tu takový nešvar. Spousta WEBů generuje svůj obsah díky použití AI. Na libovolné téma a délku textů. To je přímá cesta do zapomnění.
Ivo
Rozhodně netvrdím, že nemáte používat umělou inteligenci jako pomocníka při tvorbě obsahu. Znalost a používání LLM modelů (např. ChatGPT, Gemini, Perplexity) neznamená, že umíte vytvořit kvalitní obsah který obstojí u hodnocení sám o sobě. AI je nástroj — ale svůj smysl dostává až v rukou odborníka, který ví co a jak. Nezapomeňte na výše zmíněnou metodu Fan-Out. Bude mít váš obsah opravdu punc originality, když jej Google rozkouskuje na malé části -> sémantický klastr, tedy seskupení souvisejících vět? Kvalitní a originální obsah musí vytvořit, řekněme upravit a optimalizovat odborník.
➡️Revize a aktualizace
Nebojte se zabývat starým obsahem WEBu, pokud má pro Vaše podnikání stále svůj význam. Dokonce je to preferovaná a více než žádoucí cesta! Google netrpí sentimentem, ani není pomstychtivé. Pokud si aktualizujete článek vytvořený před několika měsíci nebo i lety, doplníte jej o aktuální poznatky, data, citace, bude to skvělé! Google to uvítá a ocení v pořadí, ve své citaci. A pokud se takto budete chovat k většině obsahu Vašeho WEBu, budou to vaše cenné body navíc. Pravidelně kontrolujte, zda statistiky nebo průměrné údaje nejsou zastaralé. Sledujte aktuálnost zvláště u nejnavštěvovanějších stránek dle GA4. Doplňujte obsah o nové myšlenky, nápady, hodnocení, otázky a odpovědi, videa, atd. Optimalizace obsahu pro AI je kontinuální proces, který vyžaduje sledování nejen trendů. Koneckonců tohle asi děláte i v rámci svého businessu, nebo ne?
➡️V čem je optimalizace pro AI Mode specifická?
S příchodem Google AI Mode do Česka se mění způsob, jakým lidé vyhledávají i jakým algoritmy vybírají odpovědi pro své uživatele. Mění se hodnocení, komu AI Mode dává prostor ve viditelnosti. AI Mode nerozhoduje jen podle klíčových slov – analyzuje smysl, kontext a důvěryhodnost. Proto se SEO posouvá z „optimalizace pro robota“ na optimalizaci pro kvalitu a porozumění obsahu. Tato metodika vysvětluje, jak připravit obsah, který dokáže uspět v novém AI prostředí. Základem jsou principy E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness), technická čistota webu, a reálná odbornost autorů.
➡️Strategie obsahu pro AI Mode:
Zásadní je vytvářet obsah, který:
- odpovídá na konkrétní otázky a potřeby uživatele – ANO krátké jasné QaA. NE dlouhé a komplexní odpovědi.
- je strukturovaný, přehledný a snadno čitelný i pro AI – titulky, podtitulky, odstavce, souhrny, sumarizace, tabulky
- přináší ověřitelné informace z praxe – vlastní výzkumy, analýzy a NOVÉ informace, referenční zdroje, nezávislé zdroje
- a je ověřen a psán odborníkem i SEO specialistou – ověření autoři, vlastní zkušenosti, externí Linkbuilding na autory.
- obsahuje relevantní unikátní obrázky, užitečný video obsah, návody
- pracujte na multimediálním obsahu. I Shorts a video na YouTube se počítá – a lze ho zakomponovat do vašeho obsahu
- využívá originální fotodokumentaci – představte si hledání formou Google Lens – odpovídá Váš obsah?
- Technické SEO, Lokální SEO,
- …tedy obsah, který už nějakou dobu hodnotíme v SEO dle EEAT, že?
SEO dnes určuje, kdo se dostane nejen do tradičního SERPu, ale i do AI Overview a AI Mode. Kdo je použit jako kvalitní zdroj informací pro AI Mode – prémiového prostoru přehledových odpovědí. Kdo zvládne sladit lidskou odbornost s AI porozuměním, ten se stává viditelnější než konkurence: