SEO Restart 2024: AI už není jen hit, ale nástroj. I pro SEO.

SEO Restar 2024 na scuka.cz 1

Pivovaru Staropramen v Praze se konal 10. ročník konference o vyhledávání a optimalizaci webů – SEO Restart 2024
Tento rok byla konference zvlášť zajímavá. Máme za sebou více než rok zkoušení, testování, využívání umělé inteligence. A to i pro SEO. Rok bádání, jak lze využít AI pro vyšší efektivitu naší práce. V čem pomáhá nám, kde jsou slabá místa pro SEO. Myslím si, že většina SEO Specialistů již ví jak, kde a co. Konference SEO Restart 2024 letos rozhodně nebyla o umělé inteligenci. Tedy jen o AI. Byla zvláště o tom, že se AI stává/stala přirozenou a každodenní součástí naší práce. A to i v souvislostech konání 10. ročníku SEO Restart. Protože za ty roky se o tom, jestli má SEO ještě smysl a budoucnost diskutovalo mnohokrát. A fakt, že se konal desátý ročník potvrzuje vlastně jednoduchou pravdu – Pokud bude existovat vyhledávání na internetu, vždy bude potřeba být vidět lépe jak konkurence. A to, jak to dělat, to ví SEO. A jestli je to množení klíčových slov v devadesátkách, nebo tlak na kvalitní obsah, který převezme ChatGPT, to už je vlastně jen technické řešení. Tady jsou moje postřehy z konference:

SEO Restart 2024 v kostce:

Martin Žatkovič, SEO konzultant v Seznam.cz, se zaměřil na onu stále opakovanou otázku – má SEO ještě šanci? Ve světě, kdy SERP je již dávno ovládán strojovým učením a kde komerční rozhodnutí (možná) mění výsledky vyhledávání?

Osobní dojem: Zatím jsem znal výraz „Good enough – Dost dobré“. Úpravu Goog enough jsem slyšel poprvé a čtení Martinova zdroje mne tedy úplně optimizmem nenaplnilo – IT’S GOOG ENOUGH! Ale prezentace jako celek mě ho přece jen trochu vrátila 👍.

Richard Klačko aneb jak naučit AI pomáhat při analýze klíčových slov? No tam, kde se nemusí rozhodovat. Ona by to klidně udělala. Ale možná by vyměnila sovu za Maďarsko. Vysvětlení v prezentaci 😎.

Osobní dojemKoukněte se na několik vašich konkurentů. Kde všude jsou vidět, musíte tam být také. Richardova přednáška velmi dobře ukazuje potenciál AI v oblasti SEO. Jako nástroj, který může značně usnadnit naši práci. Ne každý SEO specialista si může poradit s trénováním umělé inteligence přes API rozhraní. Na druhou stranu – ne každý zákazník je připraven financovat takto komplexní využití AI pro analýzu klíčových slov. Za mě velmi dobré.👍👍

Martin Michálek, konzultant v PageSpeed.cz nám ukázal, co se děje a hlavně co se bude dít v Core Web Vitals. Víte co je Interaction to Next Paint? Pokud jen trochu vnímáte důležitost technických parametrů vašeho WEBu na jeho pořadí v SERPu, pak už dávno tuhle charakteristiku analyzujete.

Osobní dojemTakhle to mám rád. Jasná ukázka toho o čem tento parametr je a proč ho Google zavádí. Jak je technickou stavbou WEB stránky ovlivňován a jaké jsou cesty možného řešení, pokud zrovna ten váš WEB tomuto parametru nevyhovuje. Osobní zkušenost s celou řadou existujících WEBů nicméně říká, že SEO Specialista nikdy WEB nestaví na zelené louce. Vždy už něco běží, funguje v obchodě, prodeji, prezentaci. Velmi často je zásah do existujícího kódu stránek těžkou volbou nejen pro vývojový tým a kodéra. Ale technický parametr to je, Google ho měří, tak moc prostoru k diskusi není. Za mě super. ⭐⭐⭐

Vojtěch Fiala a prezentace o tom, jak propojení mezi SEO – linkbuildingem a PR může pomoci oběma oblastem. Lingbuilding bez sentimentu a bez příkras.

Osobní dojemSpojení těchto dvou oblastí může mít velký dopad na úspěch webového projektu. Prostě marketing a PR má jasný cíl – oslovit zákazníka a přesvědčit ho, že já a můj produkt jsou nejlepší. A Linkbuilding dělá podobnou práci – pomáhá vytvořit povědomí o produktu díky místům na internetu, kde se o mém produktu mluví. A když se tyhle dvě disciplíny umí dohodnout spolu, pak to je 1+1=3. To funguje, mám vyzkoušeno. ⭐⭐

Martina Zrzavá Libřická se zaměřila na to, jak by měly vývojové týmy a SEO specialisté spolu lépe komunikovat.

Osobní dojemPřednáška určitě zajímavá. Mám za sebou několik velkých projektů (interní bankovní systém, komplexní systém řešení full service leasingu, WEB pro poskytování online finančních služeb) tak snad mohu hodnotit. Byl bych rád, aby někdo jako Martina byl na těch mých projektech, většinou nebyl. Pokud je někdo takový součástí přípravy velkého projektového týmu, zcela jistě dokáže argumentovat pro přítomnost SEO specialisty v rámci vývoje. Ať už z pohledu funkcí, monitoringu, ale právě i pro to naše SEO. Stejně tak jsem si ale jistý, že pro malé a střední projekty je spolupráce Developerského týmu a SEO specialisty docela přirozenou součástí projektu, obě strany si uvědomují svoji hodnotu. Slabší to je, když se SEO specialista dostane až k hotovému výsledku. Ale i to má svá řešení. Určitě.

Sarah Presch, UX designérka prozkoumávala, co pro SEO a uživatelskou zkušenost na webových stránkách znamenají předsudky typu „Kognitivní zkreslení“, „Efekt ukotvení“, „Efekt pouhé expozice“ atd. Znáte tyhle definice? Já tedy ne…

Osobní dojemPřednáška Sarah byla osvěžující už tím, že hovořila česky a vysloužila si (nejen tím) velký potlesk. Prosím zdůrazňuji – hlavně obsahem přednášky. Ukázala, že SEO ani v roce 2024 není svět sám o sobě, že je potřeba vnímat psychiku uživatele a jeho vnímání sdělení, které mu naší WEB stránkou poskytujeme. A úspěšnost tohoto sdělení je dána i (zvláště?) tím, jak mu tyto informace poskytujeme. Je důležité, aby webové stránky byly nejen optimalizované pro vyhledávače, ale také přívětivé a snadno použitelné pro uživatele.

Roman Teuschel ukázal, na co se zaměřit při expanzi do zahraničí, SEO odlišnosti a proč vznikají. Mohou zapříčinit selhání expanze?

Osobní dojemRomanova přednáška byla pro mne velmi zajímavá. Vhledem k některým mým projektům ukazovala na konkrétních příkladech, co je při expanzi důležité a na co se zaměřit. Víte jaký je rozdíl mezi „překladem“ a „lokalizací“ webu? Anebo že platební zvyklosti mohou rozhodovat o úspěšnosti prodeje? Takhle to zní logicky. A vzali jste to do úvahy při lokalizaci platebních možností na vašem WEBu? A co třeba SEO analýza. Ověřujete si, jestli zrovna ty vaše SEO výrazy analyzované v Česku nejsou v cizině úplně jiné? A s jiným objemem hledání, a tedy jinou úrovní důležitosti? Spousta práce, že?

Tomáš Zahálka, je členem SEO poradního týmu pro Shoptet. Cena PPC reklamy nám roste pod rukama a tak SEO je i pro eshopy postavené na platformě Shoptet důležitou a dnes již přirozenou součástí implementace. Co všechno se na Shoptetu za poslední dobu změnilo pro SEO k dobrému. Jednoduše o tom byla tahle přednáška. 

Osobní dojemTomášova přednáška byla pro uživatele Shoptetu (tedy významnou část českého eshop světa) určitě jednou z těch zásadních. Jak stavět Titulky a popisky kategorií, co s vyprodanou kategorií aby nepřišla o indexaci, dynamické titulky. Shoptet je u nás eshopovou stálicí a vidět trochu pod pokličku vývoje bylo velmi zajímavou exkurzí. 

Martin Kopta a Jakub Goldmann, specialisté na WEB design, sdíleli své zkušenosti s dnešní tvorbou obsahu pomocí WYSIWYG nástrojů, no-code a low code platforem.

Osobní dojemTahle přednáška mne tedy tak úplně neoslovila (…pardon pánové). Celkové vyznění se neslo v duchu, že UX design a SEO spolu soupeří a teď je na nás, abychom se domluvili. UX design analyzuje a řídí se potřebami zákazníka, kdežto SEO se také řídí potřebami zákazníka, ale přes potřeby vyhledávačů. Ale ano, super grafické efekty zpomalí reakci WEBu, což se SEO specialistovi nebude moc líbit. Pokud ale taková vychytávka přitáhne čtenáře – hurá – Konverze!! Tak i SEO specialista rád uzná, že to je nezbytné. Nebo si dovedete představit, že byste dnes realizovali developerský projekt s nabídkou bytů, kde by byly vizualizace ve velikosti 640x480px kvůli rychlosti zobrazení? Podle mne je nezbytnost optimalizace dvojice UX a SEO už dávno jasná a nezbytná. Ale opakování matka moudrosti, to zase ano.

Marek Prokop – digitální analytika a online marketing v jednom. Dobře to reprezentuje podnadpis přednášky – Marek Prokop & ChatGPT .

Osobní dojemBohužel jsem musel opustit SEO Restart 2024 předčasně, takže tuhle přednášku si nastudujte sami. Ale když jsem se kouknul do podkladů – pro příznivce a uživatele R to muselo být „něco“. Ve Španělsku jsem už párkát byl, takže tohle je pro mě něco více, než „španělská vesnice“. No podle podkladů to asi sami vyhodnotí jen skalní příznivci „R“ 😊. Tak se obraťte na Marka.

V rámci úvodního slova konference SEO Restart 2024 bylo řečeno hodně o tom, jakým směrem se SEO svět ubíral v těch předchozích deseti a více letech. A také fakt, že je unikátní, jak SEO komunita v Česku dokáže držet pohromadě. Sdílet svoje zkušenosti, často i pracovní postupy nebo fakta, která jsou výsledkem dlouhodobé práce jednotlivců i firem. Je v tom velká a pozitivní pravda. Protože co WEB, to jiná představa zákazníka o jeho optimalizaci. Co zákazník, to jiný segment trhu, jiný produkt nebo služba. SEO specialisté, kteří se každý rok těší na SEO Restart budou i v roce 2025 mít o čem si povídat a co prezentovat. Protože vyhledávání na internetu nevymře s AI. O to se postará Google i ti ostatní.   

A mimochodem, tenhle text opravdu nenapsala umělá inteligence. AI opravdu nemůže vědět, co se na SEO Restart 2024 dělo a jaký já osobně mám názor na jednotlivé prezentace a jejich obsah. A přesně o tom je EEAT 😎👋 ale také Google Core Update Březen 2024! 

Další články

Ivo Ščuka fotografie

Zadejte svůj email 📧, odhlásit se můžete vždy 😎